Fra renhold på kontoret til lønnsom totaldrift

Samarbeidet mellom Quality Living og Conluo er selvgående, tillitsbasert og fleksibelt.

Eiendomsselskapet Quality Living eier nærmere 300 leiligheter, hvorav 200 er utleieleiligheter fordelt på fem oppganger og to bygg på Økern. Driften av en slik lokasjon er omfattende og tidkrevende, noe daglig leder Filip Åkerholt har fått erfare på nært hold.

– Hvis ikke driften er selvgående, går ikke hverdagen min rundt, forteller han.

Og med det mener han alle småoppgaver som dukker opp på en lokasjon med over 500 leietakere, eller som Filip selv omtaler det: støy, detaljstyring og administrasjon. Filip var med andre ord aldri ute etter kun en renholdspartner. Han ønsket seg noen som tok ansvar for selve den daglige servicedriften av Quality Living.

Det fant han i Conluo.

 

Fra renhold til fleksibel renholdsdrift

Samarbeidet mellom Quality Living og Conluo strekker seg tilbake til april 2022. Det som startet med renhold på kontoret, har nå utviklet seg til et fullservice tjenestetilbud på avtale. I følge Filip, er det ingen tvil om at samarbeidet har modnet til det bedre:

– Vi startet med at det fungerte bra, men nå fungerer det kjempebra. Conluo har tilpasset seg driften vår, og tar ansvar for at kvaliteten blir deretter, sier han.

Filip har tidligere opplevd renholderere som holder seg til avtalen, men heller ikke noe mer. Så lenge oppgavene i kontrakten er utført, er de fornøyde. Det holder ikke for å møte standarden i Quality Living, med varierte forhold og utfordringer. 

– Conluo gjør det lille ekstra. De er godt kurset, og jeg trenger verken å gi beskjed i forkant eller følge opp i etterkant hvis det skulle være noe ekstra. De ser det store bildet, og tar ansvar for resultatet heller enn oppgavene, sier han, og fortsetter: 

– Conluo leverer ikke bare renhold, men renholdsdrift.

Navdeep fra Conluo og Filip fra Quality Living

Navdeep Kumar og Filip Åkerholt, daglige ledere i henholdsvis Conluo og Quality Living har jevnlig dialog om forbedring av prosesser og innføring av digitale løsninger.

 

Et samarbeid basert på tillit

Skal du lykkes med å overlate store deler av driften til en tredjepart, må samarbeidet være tillitsbasert. En lovnad om at kvaliteten ivaretas er lite verdt hvis du uansett må gå over detaljene. Derfor hviler det et stort ansvar på Conluos ansatte i å drifte byggene til Quality Living.

– Renholderne fra Conluo er selvgående og kvalitetsbevisste. Vi har en felles forståelse av hva som kreves, som gjør at jeg slipper å forholde meg til den daglige driften, forteller han.

Les også: Samarbeid, kvalitet og arbeidsmiljø hos Sporveien

Avtalen mellom Quality Living og Conluo er tjenestebasert, men Filip setter pris på fleksibiliteten renholderne fra Conluo viser i utførelsen av arbeidet sitt. 

– Det er lett å klage på renhold, og bytte hvis noe ikke funker. Men da mister du også muligheten til å bygge tillit. Et godt samarbeid kommer av to tilpasningsdyktige parter som vokser sammen. Det er først da du får ekte fleksibiltet og tillit, mener Filip.

Og vokst sammen, det har Quality Living og Conluo gjort. Daglig leder i Conluo, Navdeep Kumar, forteller om en visjonær og profesjonell kunde i Quality Living:

– Filip og resten av ledelsen i Quality Living ser verdien av et tillitsbasert samarbeid hvor begge parter kan få teste seg frem til lønnsom bestepraksis. For oss i Conluo har de vist seg som en ordentlig drømmekunde både med tanke på samarbeid og produkt- og tjenesteutvikling, forteller han.

 

En effektiv og kostnadsbesparende totalleverandør 

Før Conluo kom inn i bildet, hadde Filip en vaktmester på heltid i tillegg til renholdsfirma. Det har han ikke lenger.

– Tidligere var det et stort skille mellom det vaktmester gjorde, og det renholder gjorde. Det er egentlig det samme for meg hvem som gjør hva, så lenge det blir gjort. Jeg ønsket en mer sømløs modell, fortsetter han.

I Conluo har Quality Living en vaktmester to timer om dagen, som også fungerer som kontaktpersonen hans. Et tett samarbeid mellom vaktmester og renholdere sørger for nettopp den sømløse modellen Filip var ute etter, eller som han selv sier:

– Systemet drifter seg selv. Renholderne og vaktmester finner ut av ting på eget initiativ. Jeg har kun én person å forholde meg til, og blir kun involvert ved behov.

Pål er vaktmester

Pål fra Conluo fungerer både som vaktmester og kontaktperson for Quality Living på Økern. 

 

Trygghet for beboere og fremtidige prosjekter

I tillegg til å være en effektiv og kostnadsbesparende modell for Filip, har også beboerne hans fått merke den tette oppfølgingen og tilstedeværelsen fra Conluo.

Les også: Slik bekjemper du pollen på arbeidsplassen

At Conluo drifter mye av hverdagen for Filip og beboerne hos Quality Living, gir gode muligheter for et utvidet tjenestetilbud. Beboerne har blant annet et enkelt system for å melde inn saker og bestille ekstratjenester.

– Før var dette plundrete, men nå har vi en god løsning. Dersom en beboer trenger flyttevask, hjelp til å sette inn en vaskemaskin eller lignende, kan de kontakte Conluo direkte og få tjenestene utført til en lav timerate, forteller Filip.

Filip opplever tjenesten som enkel og tilgjengelig, og at den letter godt både på administrasjonstiden og utgiftene til Quality Living. Men det er ikke bare tjenestene i seg selv han mener er praktiske; de gir ham også en ekstra trygghet når han skal ut og jakte nye prosjekter.

– Vi kan ikke kjøpe nye bygg uten at vi kjenner rammene for drift. Det har stor gevinst for oss å ha med referansen fra Conluo-samarbeidet når vi prospekterer, avslutter han.