Slik bekjemper du pollen på arbeidsplassen

Sitter sidemannen på trikken og snufser? Klør hun som står foran deg i kassekøen seg  i øynene? Jepp, pollensesongen er for alvor i gang. 

Norsk Helseinformatikk (NHI) rapporterer om at så mange som en av fem nordmenn har en eller annen form for pollenallergi. De har noen relativt irriterende måneder foran seg.

Og timesvis av de månedene tilbringer de på jobb hos deg. Tallene fra NHI indikerer nemlig også at 20 prosent av de ansatte i bedriften din mest sannsynlig har pollenallergi, og med det går en potensielt lite produktiv sesong i møte. 

Hvordan tilrettelegger du for at de skal få en mer behagelig og produktiv vår på jobb? Vi har samlet noen enkle tips til arbeidsgiveren.

 

Pollensesongen krever hyppigere renhold

Senvåren er som regel tørr og fin. Slapset fra november og desember har vi for lengst glemt, og mange tenker kanskje at «det vårsolen ikke belyser, det lar vi ligge.» Og de har strengt tatt også rett – våren er ikke en spesielt grisete måned (med forbehold om at det ikke regner veldig, veldig mye).

Pollenallergikerne er imidlertid uenige. Det usynlige smusset – støvet – er deres verste fiende. Det er selvsagt en god del tiltak de kan gjøre på egen hånd, som å ta medisiner, dusje oftere eller øvrig beskyttelse, men som arbeidsgiver har du også et ansvar for å legge best mulig til rette på arbeidsplassen.

Pollen har en tendens til å snike seg inn på de aller fleste arbeidsplasser, enten det er via klær, hår, dyr eller i luften. Vi skal ta for oss noen tiltak du kan gjøre for å begrense invasjonen senere, men til syvende og sist er hyppig renhold den eneste måten du kan stagge problemet. 

Det er heldigvis en ganske enkel sak å rengjøre arbeidsplassen for pollen, men det krever repetisjon. Vårt beste tips er å tilpasse renholdet til sesongen (fra slaps til støv), og å gjøre det oftere.

 

Lukk vinduene, men husk på luftkvaliteten

Få ting legger større dempere på arbeidsmiljøet enn dårlig luftkvalitet. Og med solskinn og et tosifret antall plussgrader på utsiden, kan det være fristende å la uteluften infiltrere inneluften. Problemet er bare at én ansatts friske luft, er en annens kryptonitt.

For å tilrettelegge for alle ansatte, også de 20 prosentene med pollenallergi, bør du derfor ha vinduene på arbeidsplassen lukket så ofte som mulig. Dersom øvrig ventilasjon i bygget tilsier at lufting fra vinduer er beste alternativ, bør du sjokklufte tidlig eller sent. Spredningen av pollen er sterkest midt på dagen. 

Andre tiltak enn åpne vinduer du kan vurdere for bedre luftkvalitet, og med det arbeidsmiljøet, er hyppig vedlikehold av ventilasjonsanlegget. Husk at pollen gjerne setter seg på filtrene, så disse kan det være en idé å bytte ut før og etter sesong. Du kan også plassere ut luftrensere ved behov, og sørge for å renholde hyppig. En møkkete arbeidsplass gir dårligere luftkvalitet enn en ren arbeidsplass.

 

Tilrettelegg for ansatte med pollenallergi

Dersom du har pollenallergi selv, trenger du neppe å lese denne delen av artikkelen. Du vet hva vi snakker om. Har du derimot ikke pollenallergi selv, kan det være utfordrende å sette seg inn i hvordan mai og juni oppleves på jobb. Vårt beste tips? 

Prat med en pollenallergiker! Undersøk hvordan du kan legge til rette for de ansatte som snufser. For noen kan tilpasset arbeidssted være til hjelp, for eksempel hjemmekontor eller å gjøre deler av kontoret mindre utsatt for pollen. For andre kan muligens arbeidstiden eller -mengden tilpasses slik at man unngår høykonsentrasjonsarbeid når spredningen står på som verst.

Tiltakene for deg som arbeidsgiver er små og rimelige, men konsekvensene av dem for de ansatte kan bety forskjellen på en god og en dårlig arbeidsdag. Det rammer bedriften din.