Hvordan kan renhold få ned sykefraværet?

Sykefraværet i Norge er dobbelt så høyt som i sammenlignbare land. Skinnende rene arbeidsplasser vil neppe løse problemet alene, men det er en lavthengende frukt som kan bidra så det monner.

Hver dag er så mange som 130 000 nordmenn sykmeldt, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Vi har faktisk det høyeste sykefraværet i hele verden, og andelen syke bare fortsetter å øke. Spesielt egenmeldt sykefravær blant unge har skutt fart den siste tiden. 

Sykefraværet medfører store utfordringer for norsk næringsliv. Ikke bare på grunn av de direkte kostnadene knyttet til fravær, men også fordi det påvirker produktiviteten og trivselen på arbeidsplassen.

Hvordan kan vi få ned fraværet?

Vi sitter selvfølgelig ikke på fasiten, men én ting er sikkert: når renhold utføres av profesjonelle som virkelig kan faget, bidrar det til å redusere sykefraværet. Blant annet gjennom:

  • Færre sykdommer i omløp
  • Bedre luftkvalitet 
  • Et triveligere arbeidsmiljø
  • Redusert stress og bekymring

 

Sykefravær koster mer enn du tror

Virke anslår at sykefraværet koster det norske samfunnet over 100 milliarder kroner årlig. Arbeidsgivere tar 40 % av denne regningen selv. Direkte kostnader som lønn i arbeidsgiverperioden, vikarkostnader, økte helseforsikringspremier og overtidsbetaling er en stor økonomisk byrde for AS Norge.

Fraværskalkulator: Her kan du selv beregne hvor mye sykefraværet koster din bedrift.

I tillegg til de direkte kostnadene, medfører sykefravær også indirekte kostnader som produktivitetstap. Arbeidsoppgaver må fordeles på nytt, prosjekter stopper opp, vikarer må læres opp og viktig kompetanse blir borte. Alt dette gjør at hjulene går saktere rundt.

Vi må heller ikke glemme hvordan sykefravær sliter på arbeidsmiljøet. Når noen er borte, må andre ta over oppgavene. Det kan føre til stress, frustrasjon––og i verste fall til at folk slutter.

Tall fra SSB og NAV forteller oss at psykiske plager og muskel- og skjelettlidelser står for 60 % av fraværet i Norge. Samtidig har korttidsfravær og luftveissykdommer økt dramatisk den siste tiden. Det betyr at én løsning alene ikke kan løse hele problemet.

Ved å satse helhetlig på forebygging, tilrettelegging og et godt arbeidsmiljø, kan bedrifter redusere de negative konsekvensene av sykefravær. Vi mener at profesjonelt renhold er en viktig del av denne løsningen.

 

Profesjonelt renhold gir deg mange gevinster

Profesjonelt renhold kan hindre smittespredning, gjøre hverdagen enklere for allergikere og astmatikere og øke trivselen på arbeidsplassen. Alt dette bidrar til et lavere sykefravær.

  • Færre sykdommer i omløp: Regelmessig desinfisering av kontorpulter, dørhåndtak, kjøkken og toaletter reduserer risikoen for at virus og forkjølelse sprer seg. Spesielt viktig er det å rengjøre flater som ofte berøres, samt fuktige områder som kan forårsake luftveisplager, grundig og effektivt. Husk at luftveisplager er den fraværsårsaken som øker aller mest i Norge akkurat nå.
  • Bedre luftkvalitet: En av fem nordmenn har en eller annen form for pollenallergi, viser tall fra Norsk Helseinformatikk (NHI). Støv, pollen og andre allergener kan samle seg i tepper, møbler og ventilasjonssystemer. Renhold som går i dybden––for eksempel med gode støvsugere og renhold av luftventiler––kan bidra til å gjøre lufta bedre for de som sliter med astma eller allergier. 

Les mer: Slik bekjemper du pollen på arbeidsplassen.

  • Høyere produktivitet: Når færre er syke, reduseres slitasjen på de gjenværende på arbeidsplassen. Kontinuiteten og effektiviteten i arbeidet opprettholdes. 
  • Triveligere arbeidsmiljø: Et rent og ryddig arbeidssted gir arbeidsglede. Når arbeidsplassen ser ren og velholdt ut, vet medarbeiderne at bedriften bryr seg om helse og velvære. Man skaper en følelse av verdsettelse. Et profesjonelt rengjort arbeidsområde gir dessuten en følelse av profesjonalitet. Dette hever gjerne både stemningen og motivasjonen på kontoret. 

Profesjonelt renhold får kanskje ikke ned langtidsfravær som følge av muskel- og skjelettskader eller psykiske helseproblemer. Men det kan definitivt bidra til å redusere omfanget av smittsomme sykdommer, luftveisproblemer, stress, utbrenthet og unødvendig høyt arbeidspress.

Ved å bruke effektive teknikker, moderne utstyr og helsevennlige rengjøringsprodukter bidrar Conluo til et renere og sunnere arbeidsmiljø. Dette betyr lavere sykefravær––og økt trivsel og produktivitet på arbeidsplassen.