Mer enn en vaskejobb

Mye mer enn en vaskejobb

Aldona er en 35 år gammel dame fra Polen. Hun jobbet i Conluo fra 2012 – 2018. Selv om hun ikke jobber her lenger hadde hun lyst til å dele sine erfaringer. Vi har spurt henne om hvordan det var i å jobbe i Conluo, og hvordan det har fått henne dit hun er i dag. 

Før jeg flyttet til Norge jobbet jeg som HR-konsulent i et internasjonalt firma, så dagene var veldig lange og travle. Noe av det mest utfordrende med den jobben var å finne de rette kandidatene til de rette stillingene. Rett og slett lage en god match.

Da jeg bestemte meg for å flytte til Norge var plutselig alt annerledes, jeg kjente ingen og hadde ikke jobb, sier Aldona. Hun forteller videre at det var vanskelig å gå fra å være karrierekvinne med høye hæler til renholder i uniform, men at det var et valg hun tok selv og som hun måtte akseptere. Jeg og kjæresten min (nå mannen min) begynte å se etter jobber på NAV. Vi satt og så på alle slags jobber, så utbryter mannen min “Hey, se! Her trenger man ikke snakke norsk for å søke”. Aldona forteller videre at hun på dette tidspunktet begynte å bli ganske desperat etter jobb, og ble overlykkelig da hun fikk komme på intervju hos Conluo.

Jeg husker intervjudagen så utrolig godt. Det er nesten så jeg tror at jeg husker hvert eneste ord Trond (sjefen vår) sa til meg. Da intervjuet var ferdig sa de at jeg hadde masse potensiale. Jeg følte meg så lykkelig og beæret, og kunne ikke vente med å starte i den nye jobben.

Førsteinntrykket viste seg å stemme. Jeg følte fra første sekund at jeg hadde god kjemi med ledelsen, og at vi sammen kunne få til et fantastisk samarbeid. Det var en følelse av begeistring for fremtiden, sier Aldona. Jeg var rett og slett heldig som endte opp akkurat i Conluo. Hvis noen jeg kjente, eller fremmede, spurte om jeg visste om noen jobber anbefalte jeg alltid Conluo. Arbeidsmiljøet er så sammensveiset og fint, fortsetter Aldona. 

Noe av det mest unike med Conluo er at ledelsen gir deg rom til å vokse. Da jeg jobbet som renholder bestemte jeg meg for å begynne på skole i Warszawa. Det innebar at jeg måtte reise til Polen annenhver uke, så jeg var redd det ikke lot seg kombinere. Sjefen min var forståelsesfull og vi fikk til en avtale så jeg fikk fortsette i jobben samtidig som jeg studerte, forteller Aldona. 

Jeg jobber ikke i Conluo lenger, fordi jeg er hjemme med tvillingene mine. Det er fortsatt en ting jeg husker best av alt fra min tid der: menneskene! Vi var en sammensveiset gjeng som hjalp og støttet hverandre. Jeg ser fortsatt på mange av dem som venner. Vi pleier å si at Conluo er ikke bare en jobb, det er en “state of mind”. Så selv om jeg har sluttet i jobben vil Conluo alltid være en del av meg.

Sjefen min sa alltid at han ønsket at Conluo skulle være som en trampoline til drømmejobben. De tilbyr norskkurs og fagbrev som hjelper de ansatte å nå drømmene sine, sier Aldona. Å vaske er ikke en enkel jobb, men en jobb i Conluo kan være et springbrett til noe større. Det jeg likte best med vaskingen var å prate med kundene. I mange andre rengjøringsbyråer får du ikke lov til å prate med de du jobber for, men i Conluo syns de bare det var positivt. Jeg møtte mange hyggelige og inspirerende mennesker jeg ser opp til, sier Aldona. Dette er mennesker jeg aldri hadde møtt hvis jeg ikke hadde hatt renholdsjobben, så jeg setter pris på den, fortsetter hun. 

Conluo var den første jobben jeg fikk etter jeg kom til Norge, så den kommer alltid til å ha en spesiell plass i hjertet mitt. Jeg har fått vennskap for livet, blitt god til å vaske og multitaske. Conluo ble til og med emne på den siste eksamenen min: Employees Competence Management System for Conluo. Jeg fikk toppkarakter! Så jeg kan med hånden på hjertet si at en renholdsjobb kan være interessant og gi deg så mye mer enn du hadde tenkt, avslutter Aldona. 

“Vi skal se og tilby det
medarbeidere og kunder behøver.”

Det er ikke uten grunn at våre medarbeidere er nevnt først i vår visjon. Det er først når medarbeiderne opplever at de jobber for en arbeidsgiver som ser hva de behøver, og hjelper dem videre i arbeidslivet, at de er dedikerte servicemedarbeidere som bringer gode holdninger og serviceinnstilling til kundene de arbeider for.