Bislet Bad: Historisk bygg, moderne renhold

Et bad må også bade, og Bislet Bad er intet unntak.

Da Bislet Bad åpnet dørene i 1920, var det en begivenhet av de sjeldne. Selv Stortinget var til stede for å markere åpningen av det som også den gang var en arkitektonisk perle i byen. I dag er bygningen helt fredet, noe som stiller høye krav til drift og vedlikehold, herunder renholdet.

 

Skånsomt renhold i et bygg med historie

Alt gammelt må behandles skånsomt for å unngå skade, for eksempel de originale flisene og ikoniske lampekuplene. Samtidig må dagens hygienekrav oppfylles, noe som krever en balansert og gjennomtenkt tilnærming. Daglig leder ved Bislet Bad, Marius Lundin, har en pragmatisk tilnærming til hva han kan forvente seg av renhold i et bygg med kontinuerlig behov for renovasjon:

– Det er viktig å være realistisk. Renhold kan ikke gjøre gammelt til nytt, forteller han.

Å holde det rent og hygienisk i et bygg som også har sine begrensninger, krever erfaring og forståelse. Conluo har vist seg i stand til å håndtere disse utfordringene med en kombinasjon av forsiktighet, presisjon og fleksibilitet.

Les også: Renhold og respekt hos Nobels Fredssenter

 

Rent og hygienisk uten driftsstans

Dusjområdene ved Bislet Bad er i konstant bruk og krever hyppig og grundig vedlikehold. Samtidig må rengjøringen planlegges slik at den ikke går utover driften.

– Conluo har hjulpet oss med å finne riktig balanse mellom grundighet og forsiktighet. Produktbruken er deres fagfelt, og de har foreslått løsninger som både ivaretar bygget og oppfyller hygienekravene, forklarer Lundin.

Rundt bassengene og i dusjene brukes nøye utvalgte kjemikalier som er sterke nok til å håndtere daglig slitasje, men samtidig skånsomme for både gjester og overflater. For å unngå forstyrrelser for de besøkende, utføres grovrengjøring på kveldstid. Dette inkluderer blant annet skumlegging, der rengjøringsmiddelet får tid til å virke før det fjernes.

– Denne fleksibiliteten gjør at vi kan opprettholde driften samtidig som vi sikrer hygienestandarden, sier Lundin.

Les også: En sømløs del av bankhverdagen

 

Skreddersydd renholdsplan og samarbeid

Da Conluo tok over renholdet våren 2024, var det behov for en mer strategisk tilnærming. De utarbeidet derfor en skreddersydd renholdsplan for både omfang og hyppighet av renhold, som tar hensyn til både byggets alder og moderne hygienekrav. Dette har også bidratt til å optimalisere ressursbruken.

– Dette er ikke et sted der én løsning passer for alt. Conluo har vært veldig løsningsorienterte og flinke til å forstå våre behov. De har hjulpet oss med å finne riktig balanse mellom hvor mye som er nødvendig og hva som faktisk gir verdi, sier Lundin.

For Bislet Bad er Conluo mer enn en leverandør – de er en samarbeidspartner og rådgiver. Gjennom tett oppfølging og løsningsorientert kommunikasjon har de bygget et sterkt forhold.

– Det er alltid avvik i et bygg som dette, men Conluo er raske til å finne løsninger. De følger opp, tar ansvar og går rett på sak for å ordne opp. Det er en trygghet å ha en partner som virkelig bryr seg om både oss og bygget, avslutter Lundin.