Konsernsjefen i Conluo benytter ofte anledningen til å fremsnakke sine medarbeidere. Her på Høyres kommunalkonferanse forrige mnd.

Kunsten å lage gråstein av gull

I vår bransje kan man fort ende opp med å forvandle skinnende diamanter til en grushaug. For å unngå dette må man først erkjenne at man sitter på store ressurser. Først da kan man se de skinnende diamantene man har rundt seg.

Mange har hørt historier som den om Vietnams visesentralbanksjef som endte som flykning og renholder i Norge, eller om matematikkprofessoren fra India som ble renholder i Norge og utdannet seg til sykepleier etter mange år.  Utdanningsnivået er høyt hos mange som innvandrer til Norge, men dessverre er det også mange som gir opp konvertering av egen utdannelse slik at den tilfredsstiller norske regler. Dette er en uutnyttet ressurs som flommer innover grensene våre – og disse menneskene kommer gjerne først til servicebransjene.

Navdeep Kumar, konsernsjef i Conluo sier at i våre bransjer (mat, renhold, eiendomsservice) er dette velkjent for arbeidsgiverne, men det holder ikke å vite at 70% av dine ansatte er meget ressurssterke og har høyere utdannelse. Vi må jo også utnytte dette til beste for alle parter.

Enklest å oppnå gevinst innen mat-bransjene.

Conluo sine kokker er fra et titalls forskjellige land og bringer med seg en skatte-kiste av matretter og kulturer. Når vi finner ut at vi har ansatt en «pinsett-kokk» fra Sri Lanka så er det enkelt å løfte han eller henne fra kantina på Bryn til en stilling hvor hun/han kan inspirere flere av våre ansatte og glede våre kunder med eksotiske og kulinariske retter fra et annet verdenshjørne.

Blant vaktmesterne har vi f.eks. ingeniører og håndverkere. Blant renholderne våre har vi alt fra journalister til jurister.

Disse er utdannet jurist, pilot, bedriftsleder og ingeniør. Alle jobber med service i Conluo.

Andre bransjer burde rekruttere mer fra servicebransjene

Norge har det motsatte av «brain-drain». Let hos FM-selskapene når du skal rekruttere. Vi elsker å sende våre folk videre, sier Navdeep Kumar. Vi tjener på det. Dette er en del av vår rolle i samfunnet og vi får bedre og bedre rekruttering etter hvert som det blir mer og mer kjent i innvandrermiljøene at vi er flinke til å hjelpe folk videre.

Vi jobber aktivt med å hjelpe våre medarbeidere videre. Dette skjer bl.a. ved at vi kontinuerlig holder bedriftsintern norskopplæring. Vi arrangerer jobbsøkerkurs for de som vil videre. Dette gir overraskende positive effekter. Ikke bare sender våre tidligere medarbeidere oss nye rekrutter. De tipser oss om nye potensielle kunder også.

Ring oss, sier konsernsjefen i Conluo Facility Services. Vi har ikke plass til alle dyktige ressurspersoner som ledere eller spesialister hos oss. Noen av våre medarbeidere vil gjerne videre og vi vil gjerne hjelpe dem.