Fra renholder til avdelingsleder
Jovita er avdelingsleder i Conluo. Hun kom fra Litauen til Norge i 2012 og begynte i Conluo i 2013. Hun har fortalt oss om sin reise, og hvorfor hun vil anbefale andre å søke en jobb i Conluo.
Da Jovita først kom til Norge, nærmere bestemt Østfold, begynte hun først i et annet renholdsselskap. Hun forteller oss at hun trivdes greit, men at hun aldri følte seg sett av ledelsen.
En dag på jobb så jeg en annen renholder i en kritthvit t-skjorte, med en fin logo på. Jeg tenkte for meg selv at bedrifter som har ansatte med så rene og pene klær må være bra. Jeg gikk bort til henne og spurte hvor hun jobbet og om hun var fornøyd med jobben. Hun svarte at hun jobbet hos Conluo og at hun var veldig fornøyd – så da søkte jeg, forteller Jovita.
Jovita forteller videre at hun begynte som renholder, men at hun fort ble lagt merke til og ble tilbudt stillingen som teamleder 10 timer i uka. Rollen som teamleder tok mer og mer plass, og i oktober 2020 begynte jeg opplæring for å bli avdelingsleder, fortsetter Jovita.
Jeg jobber ikke lenger som renholder. Dagen min består nå av planlegging, kommunikasjon med kunder og ansatte, fikse timelister og avvik, bestille produkter, ta kontakt med nye kunder og lære opp nye ansatte. Jeg har rett og slett det overordnede ansvaret for hele min avdeling.
Jovita forteller oss at hun er veldig fornøyd med sin nye arbeidshverdag som avdelingsleder, men det er ikke det som er hovedgrunnen til at hun trives så godt i Conluo. Det er kommunikasjonen mellom medarbeiderne og ledelsen jeg setter mest pris på, sier hun. Jeg føler meg alltid ivaretatt og sett. Er det noe som helst problemer kan jeg ta kontakt med sjefene og de andre avdelingslederne direkte. Det er mange renholdere som gjør en god jobb, men det er ikke alle som blir lagt merke til. Det blir du hos Conluo, fortsetter Jovita.
I den andre jobben min var det vanskelig å ta kontakt med ledere hvis du ønsket å jobbe mer, hadde innspill eller det var noe annet jeg ønsket å snakke om. I Conluo er vi en sammensveiset gjeng, det er god stemning og lav takhøyde. Det er veldig deilig å føle seg sett og hørt. Hvis jeg ringer daglig leder med problemer, store eller små, vet jeg at han tar meg seriøst og hører på meg.
Jobben er både spennende og morsom. I tillegg blir jeg utfordret, samtidig som det er behagelig. Jeg har en helt annen frihet en jeg har hatt i noen andre jobber, forklarer Jovita. Det er muligheter for hjemmekontor hvis jeg ønsker det, og det er fleksibel arbeidstid og arbeidsmengde. Som avdelingsleder er jeg alltid tilgjengelig hvis noen av mine ansatte trenger noe, men jeg har også mulighet til å styre min egen arbeidsdag litt som jeg vil, sier Jovita.
Conluo og ledelsen har virkelig vist seg fra sin beste side siden dag en. Jeg husker fortsatt veldig godt at jeg syns det var så profesjonelt da opplæringen ble gitt personlig av daglig leder. Det fikk meg til å føle at jeg var satt pris på. De finner virkelig tid til hver enkelt ansatt.
Alle de ansatte får være med på gjennomgangene. En gang i året får alle i bedriften oppfriskning. Vi lærer om de nye produktene, hvordan vi ligger an, hva visjonen vår er og lignende. Det får meg til å føle at alle er likeverdige og at alle er en del av samme team. Det er det beste arbeidsmiljøet jeg noen gang har vært i, og noe av det som gjør Conluo til den beste arbeidsplassen, sier Jovita.
Til alle som vurderer å begynne som renholder vil jeg anbefale Conluo. Det er en bedrift som ser sine ansatte, det er rom for å vise følelser, pluss at du får mange muligheter du ikke får andre steder. Conluo tilbyr gratis norskkurs til alle sine ansatte, noe som er helt fantastisk. Jeg vet at det er veldig mange som ønsker å lære norsk, men som ikke har råd eller som ikke kan ta så mye fri fra jobb. Det er virkelig en stor mulighet som jeg setter stor pris på at Conluo tilbyr, avslutter Jovita.